Tennisclub Ursem gaat voor duurzaam!

Tennisclub Ursem wil verduurzamen door energieverbruik en CO2 uitstoot belangrijk te verlagen.

Op 26 maart 2018 heeft de Algemene Ledenvergadering ingestemd met het voorstel van het bestuur om de tennisclub te verduurzamen. Dit zal plaatsvinden door het energieverbruik drastisch terug te dringen en daardoor ook de CO2 uitstoot belangrijk te reduceren.

Er wordt een handvol kleinere maatregelen genomen zoals investering in nieuwe energie zuinige koelkasten; installatie automatische schakeling pomp vloerverwarming en leiding isolatie. Daarnaast gaat het bestuur in 2018 en 2019 investeren in een zonnepanelen installatie en LED-baanverlichting. De planning is om in 2018 de zonnepanelen te installeren en in 2019 LED-baanverlichting. Met deze investeringen wordt, naar verwachting, het elektra verbruik verlaagd van de huidige 20.000 KWH/jaar naar (vrijwel) nihil. De jaarlijkse CO2 uitstoot gaat omlaag van de huidige 14 ton naar ca 1,5 ton. Dus een CO2 verlaging van 85 à 90%.

De tennisclub kan de hoge kosten niet allemaal zelf dragen. Daarom is op diverse fondsen een beroep gedaan om de benodigde investeringen draaglijk te maken voor de tennisclub. De eerste toezeggingen zijn binnen en enkele worden binnenkort verwacht.

Als de maatregelen uitgevoerd zijn, heeft de tennisclub een grote stap gezet naar energie neutraal en dus milieu vriendelijk opereren. Het streven is om uiterlijk in 2030 volledig energie neutraal te zijn door ‘nul op de meter’ status te bereiken. Maar eerst de voorgenomen stappen voor 2018 en 2019. Wordt vervolgd!

Vragen?

Telefoon